24 فوریه 2023- در طی این تحقیقات جدید توسط یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی، صدها پروتئین شناسایی شد که ممکن است در شروع بیماری های متابولیک شایع و مزمن مانند دیابت نوع 2 نقش داشته باشند، این کشف مسیرهایی را به درمان های بالقوه گشود.

در این مطالعه که در Nature Metabolism منتشر شد، محققان با موفقیت بیش از 900 منطقه در ژنوم انسان را با تقریباً 3000 پروتئین در خون ما مرتبط کردند که بسیاری از آنها قبلاً شناسایی نشده بودند. سپس محققان این یافته ها را در مطالعات ژنتیکی موجود برای صدها بیماری به کار بردند و بیش از 500 ارتباط ژن-پروتئین-بیماری را یافتند.

به عنوان مثال، این تیم برای اولین بار نشان داد که افرادی با سطح بالای هورمونی به نامGRP ، کمتر به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند، به احتمال زیاد به این دلیل که احتمال اضافه وزن را کاهش می دهد. این شواهد «پروتئوژنومیک» ازGRP ، به عنوان یک هدف بالقوه برای پیشگیری و/یا درمان دیابت پشتیبانی می‌کند.

این مطالعه منجر به درک علمی بیشتری از صدها منطقه ژنومی شده است که دری را به روی گزینه های درمانی هدفمندتر و در نهایت موفقیت آمیزتر در آینده باز می کند، زیرا پروتئین ها واحدهای عملکردی ضروری در بدن انسان و رایج ترین هدفها برای داروهایی هستند که امروزه وجود دارند.

پروفسور کلودیا لانگنبرگ، نویسنده ارشد این مقاله و مدیر مؤسسه تحقیقاتی دانشگاه مراقبت های بهداشتی دقیق (PHURI) در دانشگاه کوئین مری لندن، گفت: هزاران منطقه در ژنوم ما وجود دارد که مشخص شده است خطر ابتلا به بیماری های مختلف را افزایش می دهد، اما برای اکثر آنها ما درک ضعیفی از علت این امر نداریم.

او افزود: با اندازه‌گیری و ادغام اطلاعات در مورد هزاران پروتئین در پلاسمای انسان، ما توانستیم ارتباطاتی قوی را بین ژن‌هایی که این پروتئین‌ها را کد می کنند و بسیاری از بیماری‌های مختلف پیدا کنیم و حدود 200 منطقه را رمزگشایی کنیم. این اطلاعات واقعاً اهداف درمانی بالقوه را در هر ناحیه ژنومی محدود می‌کند، و اغلب یک گلوگاه برای ترجمه اکتشافات ژنومی است.

پروفسور Maik Pietzner، نویسنده ارشد این مقاله از PHURI و رهبر گروه در موسسه بهداشت برلین درCharité (BIH)، گفت: در یک مثال امیدوارکننده ی دیگر، پروتئینی به نام DKKL1 را شناسایی کردیم که در مولتیپل اسکلروزیس دخیل است که می توان از آن در مداخلات درمانی استفاده کرد.

این نتایج با این که در مراحل اولیه هستند، هیجان انگیز می باشند و پتانسیل چنین فناوری‌هایی را برای کشف دارو، نه فقط برای بیماری‌های متابولیک بلکه برای بسیاری از بیماری ها، نشان می‌دهند.

ماین کوپرولو، یکی دیگر از نویسندگان ارشد این مطالعه، از واحد اپیدمیولوژی MRC، گفت: مکانیسم‌های بیولوژیکی پشت بیماری‌ها همیشه به خوبی درک نمی‌شوند. برای پرداختن به این موضوع، ما به طور سیستماتیک تنوع ژنتیکی، سطح پروتئین خون و خطرات بیماری را در این مطالعه به هم مرتبط کردیم تا بتوانیم پروتئین هایی را که احتمالاً باعث ایجاد بیماری می شوند، به عنوان مثال دیابت، از پروتئین هایی که ممکن است در نتیجه ی ابتلا به بیماری ها تولید شده اند، متمایز کنیم. شناسایی پروتئین های علّی مهم است زیرا تنها مداخلات روی پروتئین های علّی منجر به درمان های ایمن و مؤثر می شود.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20230224/Research-identifies-proteins-that-may-contribute-to-onset-of-common-metabolic-diseases.aspx